radar

Sunday, December 9, 2012

princess cake... aising buttercream 3


Ini hasil usaha serta ketabahan aku dalam menyiapkan kek syasya...Kek 2 biji (sponge cake) 300g dan 700g dihasilkan menjadi  2 1/2 tingkat....Jenuh gak le..1 jam setengah bru siap deko..Agak2 yang pakar buat bpa lama ek...Nipun kira cincai...kalau penuh ketelitian agaknya mau 2 jam lebih....hahaha..tak kuasa aku nak habiskakn masa kat situ je.. Buat deko nipun tak dirancang...tut..tut terus diideakan begini...tapi lupa plak nak tambah aksesori...

Nak tau camna 1/2 tingkat tu terhasil? Aku amik bahagian tengah kek 700g untuk buat tingkat paling atas...Jadinya kek tingkat paling bawah tu  berlubang la..hehe...Kek ni sebenarnya aku tempah kat kedai..senang cite...malas nak membuatnya..sat gi ada la pulak yang tarik kaki aku tak bagi buat, suruh ngadap dia je....sapa tu....haha.. khalish la..tu..

Aku ode tiga sebenarnya. satu lagi 1kg...Tp at last tak pakai sebab besar sangat...simpan je untuk esok kut2 nak buat lagi.Kek 300g...rm 8, 700g..rm 10, 1kg...rm 12....itu la harga yang aku beli... klu buat sendiri murah je la...bahan bukan banyak untuk buat span kek...

Ok...ini resipi krim mentega yang aku guna...Pada aku ni tk patut panggil krim mentega sebab krimwellnya lebih banyak digunakan daripada mentega...mentega tu macam beri kelainan rasa je....pada aku la...tapi sedap..gerenti....


Krim Mentega 
Resepi:Zati d hati
By: HaSue@sue-hasue.blogspot.com

50g mentega(tanpa garam)
450g krimwell
300gsirap gula(hasue guna gula icing yang diayak 3 kali)
1 sudu besar susu pekat.....lain kali DSS takmau buh...manis
1 sudu teh esen vanila
1/2 sudu teh minyak mentega(butter oil)

Cara membuatnya:
  1. Putar mentega dan krimwell sehingga sebati dan berkrim. Masukkan sirap gula/gula aising.
  2. Putar sehingga gebu dan masukkan susu pekat.
  3. Akhir sekali masukkan vanilla dan minyak mentega.
  4. Pukul sebati dan sedia untuk digunakan..ol/;


hai...!! belakang tu aku taruk je coklat rice...sebab dah malas....








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List