radar

Sunday, December 18, 2016

Krim karamel

RESEPI KRIM KARAMEL ( UPM)

bahan-bahannya
karamel
90g gula pasir
2 camb air

kastard/krim
3 biji telur
250ml susu cair
60g gula halus (pas ni buat akan guna 20g/ 2 sudu makan rata je)*utk kurangkan manis
1/2 camt esen vanila

hiasan.
1 biji ceri merah

cara penyediaan

1. sediakan pengukus

2. menyediakan karamel

a)panaskan gula pasir dan air dalam periuk hingga menjadi kuning

b) tuang karamel panas ke dalam cawan kastard dan pusing cawan dgn pantas hingga bawahnya bersadur dengan rata.biarkan sejuk.

3. menyediakan kastard

a) pukul telur dan gula hingga sebati

b) masuk susu dan esen. kacau rata

c) tuangkan campuran kastard melalui tapis ke dalam cawan yang bersadur dengan karamel

4. mengukus kastard

a) tutp cawan kastard dengan kertas minyak
b) kukus selama 15-20 minit hingga pejal

***** klu nak bakar dalam oven pun boleh, tetapi letakkan acuan dalam dulang pembakar berisi air..bakar dengan suhu rendah selama 30-40 minit

Makaroni bakar


200 g makaroni, direbus hingga lembut, toskan dan gaul dgn sedikit minyak.
250g daging cincang, dibersihkan
1 tangkai cili merah, dihiris 
1 tangkai cili hijau, dihiris 
50 g cendawan butang, dihiris nipis 
1 labu bawang besar
2 sudu besar rempah kari
1/2 cawan potongan daun kucai
parutan keju cedar secukupnya 

Kastard
5 biji telur gred A 
200 ml susu cair 
2 camca teh tepung gandum 
1 camca teh gula 
1 camca teh garam 

Panaskan minyak dan tumis bawang besar bersama rempah kari sehingga naik bau. 
Kemudian masukan daging dan kacau rata hingga daging masak
Tambahkan garam secukup rasa.
Kemudian masukkan makaroni dan bahan2 lain yg telah di satukan tadi dan gaul rata
Dalam bekas lain, satukan bahan-bahan utk kastard dan kacau rata menggunakan wisk. 
Tuangkan kastard kedalam makaroni tadi dan kacau hinga bergaul rata
Sediakan loyang untuk membakar.
Sapukan loyang dengan buter.
Panaskan oven pada suhu 180C
Tuangkan adunan tadi ke dalam loyang
Taburkan parutan keju
Bakar selama 20 minit atau sehingga masak
Ita bakar dengan api bawah selama 20 minit dan kemudian buka api atas bawah dan bakar lagi selama 5 minit.

Kek coklat cheese berhantu


KEK CHOCOLATE MOIST ANIS

1 cawan susu cair / fresh milk / UHT Whipping Cream
1 cawan minyak jagung / minyak masak
1 cawan susu pekat manis
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula halus / gula castor

2 biji telur Gred A

Telur di pukul dengan wisk
Ketepikan

1 cawan tepung gandum
1/2 sudu teh soda
1/2 sudu teh baking powder
1/4 sudu teh garam

Satukan semua bahan kering dan ayak
Ketepikan

* Jika kek ini hendak di bakar sebaiknya gunakan UHT Whipping Cream untuk dapatkan kek yang lebih moist. Bakar dengan kaedah steam bath untuk dapatkan kek yang lembab

* Jika kek ini hendak di kukus sebaiknya gunakan fresh milk atau susu cair.

Satukan susu, minyak jagung, susu pekat, serbuk koko dan gula halus ke dalam periuk dan masak atas dapur dengan api yang perlahan hingga gula larut.

Kemudian masukkan telur yang telah di pukul terlebih dahulu dan masak sebentar atas api yang sangat perlahan. Sekejap aje..

Akhir sekali masukkan campuran tepung yang telah di ayak
Masak sebentar sambil di kacau rata dengan api yang sagat perlahan. Sekejap aje...
tutup api.

Sediakan bekas aluminium atau bekas yang tahan untuk di kukus ~ ( jika kek di kukus ) atau sediakan loyang  ~ jika kek di bakar

Susun bekal aluminium dalam kukus
Tuangkan adunan 1/2 daripada bekas
Kukus dalam kukusan yang telah didih airnya selama 30 ~ 45 minit atau sehingga masak

Jika bakar, gunakan suhu 170C. Bakar secara steam bath selama 45 minit atau sehingga kek masak sempurna

Sementara kita tunggu kek kita masak, kita sediakan krim cheese

Thursday, December 15, 2016

Kek pelangi

Kek dah siap potong supaya wafiy senang nak makan.

Dah banyak kali wafiy minta supaya mama dia buat kek.."acu suka kek, mama buat la"
Dia....kalau nampak mama keluarkan alat nak buat kek bukan main seronok...sebab raya haji lepas dia yang tolong pukul mentega sebab masa tu mixer dah rosak...dia dan acik la yang tolong adunkan......bukan main seronoknya dia...stat dari tulah dia suka kalau mama dh stat keluarkan alatan ni semua...

So mama decide nak buat kek pelangi utk dia sebab raya puasa lepas pi rumah sedara beraya, sakan sungguh dia makan kek tu..mata mengantuk nak tidur tapi mulut mengunyah sakan..
Haaa..tu dia

RESEPI KEK PELANGI

bahan-bahan

300g tepung gandum
2camt serbuk penaik
300g marjerin
250g gula halus
6 biji telur 
1@2 camt. esen vanila
sedikit pewarna...merah n hijau(boleh gunakan warna yang disukai)

Kaedah membuat
1.Alas dan gris acuan kek.panaskan ketuhar pada suhu 180C
2.penyediaan adunan :
a. Marjerin dan gula diputar sehingga kembang dan putih.
b. Masukkan campuran telur sedikit demi sedikit, kemudian putar.
c. masukkan tepung sedikit demi sedikit dan kaup balikkan aduanan sehingga sebati.
d. bahagikan adunan kepada 3 bahagian.bahagian pertama diwarnakan merah.bahagian kedua diwarnakan hijau dan bahagian ke3 dikekalkan warna adunan.
e. masukkan adunan bahagian pertama, diikuti bahagian kedua dan bahagian ke3 ke dlm acuan kek
3. bakar adunan dalam ketuhar selama 40-50 minit.
4. angkat dan sejukkan.
5. hidangkan.
Ini dalam loyang 4 segi saiz besar,jadinya kek tu tak nampak penuh

Tuesday, November 22, 2016

Akhirnya berjaya

Bukannya berjaya  dlm UPSR Yg DIUMUMKAN HARI NI. anakku baru berusia 5 Tahun 6 bulan 2minggu......
Sebenarnya....
Mama gembira sangat hari ni pasal acik dah uk...uk takyah pakai pet pet dah. Berjaya juga akhirnya walaupun uk..uk cangkung atas lantai b.air je lepas usaha duduk kt  mangkuk tandas tak berjaya...
Satu kelegaan hari ni....  
Esoknya 18.11.16 .  Acik cuba lagi ke tandas duk atas mangkuk tandas. Alhamdulillah.....kali ni benar benar berjaya..100%. Bila diusik 'acik nak pakai pet2 lagi tak lepas ni'....laju je dia jawab xmau.....hehe..

Tuesday, September 27, 2016

Acu...acu

SituAsi di bilik aair tgh basuh berak..n mandii
Acu: mama acu suka kucing kecik tadi
Mama :: nape acu suka
Acu : sebab ia comel....
Badan dia chat......warna ia grey....
Mama:😱😱😀😀27/9/16

Sunday, July 31, 2016

Gajet baru

Akhirnya..... setelah hampir 7 tahun laptop dah ada pengganti baru..dok dalam kesabaran memakainya....slow melow,  screen gelap ,  on off, on off.  At last lingkup terus sampai hilang program window. Aku akhirnya pasrah ...terpaksa juga keluarkan simpanan utk beli baru..

Pada 6.6.2016 bersamaan 1 ramadhan 1437H.. aku dapat labtop baru....yang lama dah direpair dan aku bg harith plak guna.. panjang jgak hayat dia..walaupun masa beli baru hayat dia kurang 2 bulan 7tahun..


Sunday, July 10, 2016

BROWNIES

Bahan utk double boil
90g mentega/  1/2 cawan
40g serbuk koko / 4 camb
200g - 350g coklat kompaun...dss guna 250g

Bahan utk diputar
130g gula kastor / 1 cawan
2 biji telur
1camt esen vanilla

90g tepung gandum/ 1 cwn + 1camt serbuk penaik

Hiasan
Hirisan badam

Cara
1.siapkan double boil
2.siapkan bahan putar/ kacau jee..just bg sebAti n gula larut
3.masukkan coklat dan tepung secara berselang-seli  sehingga adunan sebati.
4. Tulang dlm loyang saiz 7'/ 8'
5. Tabur hiasan kacang diatasnya
6.bakar suhu 170...masa 20-25 minit

Friday, January 22, 2016

Alkisah segalanya bila 2016 tiba


Alkisah cite 3 minggu pertama ni utk tahun 2016
Membeli uniform kakak minggu 3....besar sgt baju tu..ntah dia nk pkai ke tak nanti.rm 37 hinggit utk baju dan aksesori..seluar tu alang yg punya...
Ni pulak angah..minggu 2 dia dah stat naik basikal ..kejap naik jap x..minggu 3 dia dah maintain ...ayah beli basikal flexi ni utk dia pada 1.1.2016 kot..xingat
Ni pulak 1st day school 2016..semua naik kereta...basikal tu hiasan je..hehe
Ni pulak coway baru setelah buat trade in...yg lama dah guna hampir 8 tahun sebaya kakak...
3 minggu sebelum tu dok jerang air guna periuk..jenuh la jgak..sementara org coway dpt stok baru ni..finally 12.1..baru dapat...1st payment bayar cash 115  bulan 12 masa nk booking ni..(itu dikira bayaran utk bulan februari..januari free katanya...konon...) lepas ni nanti utk bulan mac duit akan dipotong thru kad debit ..sampai la 5 tahun....cam dulu2..tu..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List