radar

Wednesday, December 3, 2014

Puding roti kukus

Dah lamanya tak update blog..memang masa tidak memgizinkan....masa terlalu terhad dgn pelbagai aktiviti biasa di rumah dan di sekolah.
Cuti sekolah pun belum tentu dapat peluang ni,,ye la wafiy tengah nak ligat ..dh nk mula berjalan..

Buat resepi ni kebetulan ada lebihan roti lepas buat aiskrim goreng...rugikan kalau tak buat sesuatu...nak makan gitu je alamat aku sorang la yang kena bagi perabih.....

Ini resepinya...tapi aku buat 1/2 sukatan je...sebab susu ada separuh je..pastu gula aku tukar dgn susu krimer

PUDING ROTI KUKUS
Bahan-bahan :
6 keping roti  dipotong kecil-kecil
375ml susu cair
2 biji telur
3 sudu  gula
1sudu teh esen vanilla
1 sudu  butter cup
kismis

Cara-cara:
Gaul gula, telur dan esen vanilla, kacau rata. Masukkan pula susu cair serta kacau hingga sebati. Roti disapu dengan butter dan disusun dalam loyang. Adunan  tadi dituang ke atas roti dan bolehlah diletakkan kismis Kukus  selama 25 minit dengan api sederhana. Apabila sudah masak, sejukkan dan simpan di dalam peti sejuk sebelum dihidangkan.

Tara....
seperti  n3 dulu aku kata menu ni bukan la memenuhi citarasa aku...tapi buat semata nak bagi roti habis. So layanzz je la..

Ni pulak adalah rupa roti goreng yg aku buat xdan nak potong  dan ambil gambar sebab semua masa ni nak berebut ambik bahagian depa.

Monday, November 3, 2014

11 bulan...wafiy mula ligat naik tangga

Cukup 11 bulan hari ni.kemahiran lain yg wafiy dpt ialah berjalan jarak 3 kaki. Dia berlatih sendiri dari sofa  ke sofa...ke meja makan..kagum mama dgn anak sorang ni..berani dan berdikari..

Kalau naik tangga dulu mcm xberapa  sangat...sampai tangga 1 dia turun balik. Tapi hari ligat sungguh nak naik sampai atas.

Satu lagi pasal bab makan...dialah yg paling berselera. Kalau kita makan depan dia tak bagi mesti dia nangis. Apa saja kita suap semua dia nganga. Alhamdulillah..senang pasal bab ni

Kalau dia merajuk dia akan buat badan lembik dan suka lentukkan kepala ke belakang ..nasib2 kena la lantai..terantuk..alahai si comel mama.

Baru ni hantar mtiah balik kampung..singgah kt batu feringgi..abg dan kakak minta mandi laut...layanzz je la..wafiy x boleh mandi..just tengok je..

Hai saya dh 11 bulan...

Sunday, October 5, 2014

Wafiy dh 10 bulan

10 bulan 2 hari dahhh... amik pic ni di rumah baru selepas kembali dr lokasi korban sempena Hari Raya Aidiladha.

Wednesday, September 24, 2014

Kakak dpt hadiah....

Tahniah kakak dpt no 1... pertandingan warna kt sekolah td....

Monday, August 18, 2014

Semangat bercucuk tanam kian berkobar

13.8.14... aku bersama k.gee mengutip segala anak pokok n bijih benih di taman sains untuk ditanam di rumah baru.  Malam tu juga balik kampung n tanam. Ni hasil kutipan...


.....termasuklah  anak pokok bunga kantan (tak nampak dalam gambar).....yang sekarang harganya melambung...sampai rm 5 sebatang......

Macam2 wafiy belajar


16.8
dalam usaha untuk merangkak 

7.8.14
Percubaan mmerangkak

23.8.14 (sabtu)
Kali pertama cuba nk berdiri tapi tp tp ... usaha dia kerabat Katil



3.9.14
Wafiy dah 9 bulan


18.9...mandi
Masa ni dah pandai duduk



ni pic pertsma dia duduk
14.9

30.9
Saja ambil pic ni nk tunjuk bawah bibir tu merah.Mula ingat sbb bg makan bubur ayam...jd gatal tapi bila dlm seminggu ni tak bg bubur ayaM...jadi jugaK.... Try google
Tapi xda info.... 



6.9.14 k.yu yg amik pic kt rmah mtiah

Saturday, August 9, 2014

Kek red velvet


Assalamualaikum....selamat hari raya....dan selamat menunaikan  ibadah puasa  dibulan syawal.

Lama dah x buat kek. Buat ni pun sebab kena paksa  denga Harith.

Buat kali ni dpt 4 tingkat xmacam haritu. Boleh tegok kat sini http://farnas7661.blogspot.com/2012/12/kek-baldu-merah-aka-rvc.html?m=1. Tapi hiasannya xda..mtopping semata2..n itupun cukup2 makan je toppingnya. Nk buat hiasbungapun xcukup. 1 hal lagi memang xdan..maka jd la kek ala kadar je sebab babypun dah nangis2...


RED VELVET CAKE
Sumber 1: Nina Suria@Mon
Sumber 2: Kzai@Teratakimpian

5 biji telur gred B......DSS 4 biji je
250 gram mentega beku tanpa garam
*3 cawan tepung naik sendiri
*3 sudu makan koko Vochelle...
2 cawan gula kastor....len kali DSS nak kurangkan...manis bangat...
4 sudu makan pewarna Red Bright - DSS 2 sudu
1 cawan buttermilk - kalau xde buttermilk blh tgk resipi kt bwh
1 sudu teh garam- 
1 sudu makan bicarbonate of soda 
1 sudu makan cuka makanNOTA:
Buttermilk - 1 cawan susu segar + 1 sudu makan cuka makan atau jus lemon dan biarkan selama 10 minit sebelum digunakan

CARA-CARA:
1. Panaskan ketuhar 180 degree celcius.
2. Ayakkan bahan kering (*) menjadi satu bahagian ke dalam sebiji mangkuk. Ketepikan.
3. Pukul mentega dan gula di dalam mangkuk pengadun kek elektrik hingga sebati.
4. Masukkan telur sebiji demi sebiji, perlahan-lahan.
5. dalam mangkuk buttermilk campurkan pewarna merah dan kacau sebati.
5. Masukkan tepung dan buttermilk, berselang-seli hingga habis. Masukkan garam. Pukul hingga kembang dan ringan. Matikan mesin pengadun.
6. Larutkan bicarbonate of soda/baking powder dan cuka kemudian tuangkan kedalan adunan kek. Kaup dan balik-balikkan hingga sebati.
7. Tuang adunan ke dalam dulang pembakar dan bakar hingga kek masak.

NOTA: Gunakan dua biji dulang pembakar bulat bersaiz 8". Sejukkan kek kemudian barulah dipotong dua untuk mendapat empat lapisan.- 

Ha...topping pun ikut dan...

Tuesday, July 22, 2014

Wafiy dh menyulur...21.7.14

Aku dah raya....selepas 7bulan 18 hari...

Alhamdulillah... anak kali ni menyusu badan(BF) lama la jgak dr anak yang lain..macam khalish dulu sampai  4 bln je. Wafiy cukup sampai 7 bulan... dia dh tak mau.. bla bg je dia mengelak .. 

Dan selama tu jugak la period aku xmai. Bila dh berhenti Bf  dlm bulan posa nii aku dh agak period akan dtg...jadi mmg betoi la.ya slps 7bulan 18 hari.. .nampaknya kna la qado puasa tahun ni 6 +1(sakit) =7 hari....

Huhu....6 hari lg je nk posa.. redho je la...

Ni lauk bbuka hari ni.. rendang ayam asli tanpa inovasi.

Mcm sesuai la pulak menu ni dgn aku yang dh raya.. hehe.coincidence..

Alhamdulillah...


Monday, July 21, 2014

Blender baru

Semalam pergi Aeon Alma kt bukit mertajam. First time p situ.baru buka xsilap bulan posa ni. Wah... besarnya shopping complex ramainya oran g . nk parkingpun susah..almaklumlah shopping2 raya belaka...seminggu lagi nak raya.


Apa yg tak disangka aku jumpa blender yg kuidamkan.. apalagi rembat terus.harganya rm 131.10. Saiznya kecil...bole buat bubur wafiy..n yang ppentingnya nak buat sambal belacan yg sikit takde masalah lagi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List