radar

Tuesday, July 14, 2015

Kek lapis oreo

KEK LAPIS OREO

Sumber: http://rozzan.blogspot.com/2009/11/kek-lapis-oreo.html?m=1

Bahan-Bahan

10 biji telur (saiz besar)
500 gm mentega
200 gm gula halus
300 gm susu manis
100 gm keju cheddar, diparut (optional)
50 gm horlicks
50 gm santan serbuk (peket)
100 gm biskut Marie (ditumbuk halus)
180 gm tpg Hong Kong
1 sudu teh serbuk vanilli
1 sudu teh pes pandan (optional)
secukup biskut Oreo (dibuang krimnya)
pewarna hijau dan merah

Cara:

1) Pukul mentega, gula dan vanilli sehingga kembang.

2) Masukkan pula telur satu persatu sambil terus memukul hingga kembang dan sebati.

3) Kemudian perlahankan kelajuan mixer dan masukkan susu manis. Pukul terus.

4) Seterusnya, perlahankan kelajuan mixer ke paras minimum dan masukkan tepung Hong Kong, serbuk biskut Marie, horlicks dan santan serbuk. Pukul sebentar sekedar utk meratakan adunan.

5) Bahagi adunan kepada 3 bahagian:

a) 1 bahagian dibubuh pewarna hijau & pes pandan (optional)
b) 1 bahagian dibubuh pewarna merah
c) 1 bahagian dibiarkan plain (warna asal)

6) Sediakan loyang persegi empat berukuran 8" x 8" yg telah dialaskan dgn kertas tracing dan digriskan pada dasar dan kelilingnya. Suhu oven sekitar 180 -200 darjah Celsius.

7) Ambil 2 senduk (bumbung) adunan berwarna hijau dan bakar lapisan pertama dgn api atas bawah sehingga masak (kira-kira 6-8 minit).

8) Seterusnya, tukarkan suhu oven kpd api atas jer (grill). Kemudian, ambil 2 senduk (bumbung) adunan berwarna merah dan bubuh di atas lapisan pertama tadi dan tabur kan sedikit keju parut. Bakar hingga masak (kira-kira 5-7 minit)

9) Selepas itu, ambil 2 senduk (bumbung) adunan plain dan bubuh ke atas lapisan merah tadi dan susun pula biskut oreo di permukaannya. Banyak sikitnya biskut, terserah kpd anda seperti contoh di bawah ni.

10 ) Bakarlah sehingga adunan selesai.

Nota:

1) Anda boleh gunakan apa jua warna yg anda sukai.
2) Anda boleh tiadakan keju parut atau pes pandan jika anda tidak menggemarinya.
3) Anda boleh gunakan sepenuhnya 100 gm horlicks jika anad tidak menggemari santan serbuk.

Friday, July 10, 2015

Resdung ooii...

29.6..aaritu aku buat rawatan resdung...bulan posa...tp disebabkan aku ngak boleh berpuasa..Inilah peluangnya.. utk buang resdung..sbb teknik rawatannya memerlukan asap memasuki rongga hidung,mulut dan telinga...
Kalau puasa terbatallah puasa tu...
Ini hasilnya....


9 ekor induk telah jatuh ke cerobong dari saluran paip asap yg digunakan...
Sudah mati, bila dipicit ternyata inilah induknya bila ia mengeluarkan darah..
Benda nilah yang menyebabkan rasa gatal2 seolah ada benda yg bergerak2 di muka dan telinga..

Tuesday, July 7, 2015

First trial..oven kesayanganku

Semalam aku mencuba resepi samprit yang diberikan oleh Amy(nurul Jamilah) guna oven baru FOTILE.
SUNGGUH tak sangka bila balik berbuka puasa aku cuba makan samprit tu rasanya sebijik macam yang aku selalu ode dari kawan tu ...sedap sangat.
Terima kasih kat amy sebab xkedekut resepi ni walaupun dia buat bisnes kuih raya.


125cm butter, 70 g gula ising, setengah sudu teh esen vanilla, 1 biji telur kuning je (direbus), 85 g tepung jagung, 115 tepung gandum.

Aku buat dua adunan terus.kly nak dapat lebih gebu telur kuning tu ambil 3 biji.
dpt dlm ><. 150 biji
Aku rasa ni resepi terbaik...

Ini cubaann kali kedua guna nozle  bunga 12..

Kakak berjaya puasa

Sunday, July 5, 2015

Labtop masih bertahan

Alhamdulillah..labtop aku masih boleh digunakan lagi selepas dihantar repair dengan bayaran rm 400..jimat belanja daripada terpaksa beli baru..

Wajah yg diperbaharui..tukar skrin baru yg asalnya lip lap lip lap,dan terus gelap xnampak apa..
pastu skru diketatkan jadi taklah loose bila dibuka, 
aku bli labtop ni lepas kelahiran syasya tahun 2008.....dari situlah bermula era facebook,friendster, myspace, dan akhirnya aku mempunyai blog sendiri...dah nk masuk 7 tahun..kiranya bbyk jasa dia ni..sehinggalah keluarnya smartphone peranannya dah ringan sikit dari segi melayari media sosial dan sebagainya yang berkaitan dengan internet. Sekarang online just gunah.telefon je....
UPDATE
tarikh labtop ini dibeli ialah pada
11.7.2008
Yaa..sudah genap 7 tahun ...esok
Alhamdulillah...pjg hayat kau..



Tuesday, June 23, 2015

Cukai oh cukai...

Kadang aku rasa macam x adil je atau aku ni je terlalu skematik..bab2 cukai ni..sebab ada ada kekawan yang gaji lebih tinggi dan pulak tu tanggungan x ramai depa boleh dapat blik kesemua duit depa yang telah dipotong secara PCB dalam slip gaji...sedangkan aku sebaliknya.. mmg xadil..padahal. belanja aku cukup2 utk keperluan..takde la sampai dpt melancong ke luar negara mcm si polan tu...dalam negeri pun tak dapek...apatah lagi nak bermewah2 ni..
Frustrated betoi..tahun 2014 bukan saja gaji aku cukai telan bulat2, aku pulak kena bayar LHDN sbb tak cukup potongan

Ini surat yg aku terima...agaknya surat ni sampai sbb aku tak buat pembayaran terus ke bank setelah e.cukai aku buat.aritu tp dalam. Rm 100>...tertangguh2 sampi dapat surat ni suruh potong dr slip.

Sebelum ni pun kalau dapat duit tu balik dapat dalam rm  seratus lebih je..sedangkan ada kawan lain dapt sampai beribu....mmm..musykil jugak....tapi biarla diaorang.itu urusan depa...urusan aku aku perlu buat ikut apa yg betul
Takpala..mungkin duit yang pergi tu bukan rezeki aku...ku relakan jua...aku redha..
Bu 4 the next time aku wajib....buat betoi2...dan apapun mesti dibuat dengan jujur....kalau ianya hak kita Allah akan kembalikan kpd kita. Klu bukan redha lah..dah bukan milik kita.

Thursday, June 18, 2015

Cucuk yang terakhir..wafiy dah 1 1/2 tahun

4.6.2015
Hari ni cucuk acu yg terakhir... Alhamdulillah..acu sihat cuma acik perkembangan fizikalnya terbantut..sedih la mama..dulu berat bdn 11...something..la ni jadi 10....lebih. Ya ~Allah moga engkau bukakanlah selera makan acik Khalish...hari ni genap umur acik  4 tahun 1 bulan..

Saturday, June 13, 2015

Donut projek masakan ke 2

RESIPI: DONUT SIMPLE GEBU TANPA TELUR

Bahan-bahan:

Bahan A:
4 cup tepung gandum
1 1/2 sudu besar marjerin

Bahan B: 
2 sudu besar susu pekat manis
1/2 paket yis/mauripan
2 sudu besar gula
1 1/2 cawan air suam

Bahan C:
Gula halus/Gula Castor secukup rasa sebagai topping.

Cara-cara:
- Campurkan tepung dan marjerin. Gaul guna tangan sampai sebati.
- Di bekas lain, campurkan yis, susu pekat, gula ke dalam air suam. Tutup dan biarkan seketika sehingga campuran berbuih.
- Bila campuran bahan B sudah berbuih, tuangkan ke dalam campuran tepung, caranya dengan melubangkan tepung di bahagian tengah dan tuang air sedikit semi sedikit, uli dan tuang air sehingga adunan tidak melekat pada tangan.
- Uli dengan penuh bersemangat selama 10-15 minit. Agak-agak adunan dah sebati dan comel.
- Rehatkan adunan dalam masa 30 minit - 1 jam. Tutup guna kain basah. Adunan akan naik sekali ganda.
- Bila adunan dah naik, tumbuk-tumbuk adunan untuk keluarkan angin dan boleh mulakan proses membentuk donut.
- Rehatkan donut yang telah dibentuk, bila dah naik sikit boleh la goreng di dalam minyak banyak yang panas.
- Setelah donut kekuningan bolehlah angkat dan taburkan gula halus (saya guna gula castor).
- Siap dan sedia untuk dingapp

donut comel: ini buatan ayang

Thursday, June 11, 2015

Projek pertama di dapur baru

Oven kt rumah sini dh lama tak beroperasi sbb dh ltak tempat tinggi dek kerana ruang table top db crowded...jadi bila nak membaking db jadi mls sbb kena bawa turun dan sebagainya..leceh aaaa...jadi pilihan masakanku senang cite pakai kaedah kukus je..
Disebabkan dh x mau pakai kuhantar dia (oven)ke rumah baru dok senyap2...hehe...
Hatta tibalah satu saat dimusim cuti sekolah ni terasa nk buat kek utk Khalish...maka beroperasilah aku didapur baru...terpaksalah angkut segala bahan ke rumah baru.
Jadi inilah projek pertama aku..membaking kek  utk khalish (dalam hati tu bila dia nampak kek warna warni tu selera dia nk makan tu datang) disamping menggoreng cucur ikan

Dah lama tak buat kek pelangi ni..

Seronok bekerja di ruang yang luas,xcrowded, kerja jadi mudah, badan x penat..

Tuesday, June 2, 2015

Lala masak pedas

Hari ini isnin..cuti sekolah dh mula. Tapi harith p kelas tambahan utk upsr. Tinggal la adik2 dgn mama...nak bawa ke market hari ni..wafiy nak tinggalkan ddgn mtiah. Seronok alang,kakak dan acik dpt jln2 dgn mama. Yg paling seronok alang bli dia dpt baju bola,acik pun dapat juga...kakak still ok walaupun xdapat apa2...

Bilaa masuk market nampak ada org jual lala...terus plan nak masak lala pedas..depa semua suka sgt dengan lala especially harith...

Memang berbaloi-baloi masak

LALA MASAK PEDAS

1 kilo lala (rm 7.00/kg)
10 biji cili kering
5 biji bawang merah

2 biji bwg putih

1 btg serai (diketuk)

2 caamb sos tiram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List