radar

Monday, August 18, 2014

Semangat bercucuk tanam kian berkobar

13.8.14... aku bersama k.gee mengutip segala anak pokok n bijih benih di taman sains untuk ditanam di rumah baru.  Malam tu juga balik kampung n tanam. Ni hasil kutipan...


.....termasuklah  anak pokok bunga kantan (tak nampak dalam gambar).....yang sekarang harganya melambung...sampai rm 5 sebatang......

Saturday, August 9, 2014

Kek red velvet


Assalamualaikum....selamat hari raya....dan selamat menunaikan  ibadah puasa  dibulan syawal.

Lama dah x buat kek. Buat ni pun sebab kena paksa  denga Harith.

Buat kali ni dpt 4 tingkat xmacam haritu. Boleh tegok kat sini http://farnas7661.blogspot.com/2012/12/kek-baldu-merah-aka-rvc.html?m=1. Tapi hiasannya xda..mtopping semata2..n itupun cukup2 makan je toppingnya. Nk buat hiasbungapun xcukup. 1 hal lagi memang xdan..maka jd la kek ala kadar je sebab babypun dah nangis2...


RED VELVET CAKE
Sumber 1: Nina Suria@Mon
Sumber 2: Kzai@Teratakimpian

5 biji telur gred B......DSS 4 biji je
250 gram mentega beku tanpa garam
*3 cawan tepung naik sendiri
*3 sudu makan koko Vochelle...
2 cawan gula kastor....len kali DSS nak kurangkan...manis bangat...
4 sudu makan pewarna Red Bright - DSS 2 sudu
1 cawan buttermilk - kalau xde buttermilk blh tgk resipi kt bwh
1 sudu teh garam- 
1 sudu makan bicarbonate of soda 
1 sudu makan cuka makanNOTA:
Buttermilk - 1 cawan susu segar + 1 sudu makan cuka makan atau jus lemon dan biarkan selama 10 minit sebelum digunakan

CARA-CARA:
1. Panaskan ketuhar 180 degree celcius.
2. Ayakkan bahan kering (*) menjadi satu bahagian ke dalam sebiji mangkuk. Ketepikan.
3. Pukul mentega dan gula di dalam mangkuk pengadun kek elektrik hingga sebati.
4. Masukkan telur sebiji demi sebiji, perlahan-lahan.
5. dalam mangkuk buttermilk campurkan pewarna merah dan kacau sebati.
5. Masukkan tepung dan buttermilk, berselang-seli hingga habis. Masukkan garam. Pukul hingga kembang dan ringan. Matikan mesin pengadun.
6. Larutkan bicarbonate of soda/baking powder dan cuka kemudian tuangkan kedalan adunan kek. Kaup dan balik-balikkan hingga sebati.
7. Tuang adunan ke dalam dulang pembakar dan bakar hingga kek masak.

NOTA: Gunakan dua biji dulang pembakar bulat bersaiz 8". Sejukkan kek kemudian barulah dipotong dua untuk mendapat empat lapisan.- 

Ha...topping pun ikut dan...

Tuesday, July 22, 2014

Wafiy dh menyulur...21.7.14

Aku dah raya....selepas 7bulan 18 hari...

Alhamdulillah... anak kali ni menyusu badan(BF) lama la jgak dr anak yang lain..macam khalish dulu sampai  4 bln je. Wafiy cukup sampai 7 bulan... dia dh tak mau.. bla bg je dia mengelak .. 

Dan selama tu jugak la period aku xmai. Bila dh berhenti Bf  dlm bulan posa nii aku dh agak period akan dtg...jadi mmg betoi la.ya slps 7bulan 18 hari.. .nampaknya kna la qado puasa tahun ni 6 +1(sakit) =7 hari....

Huhu....6 hari lg je nk posa.. redho je la...

Ni lauk bbuka hari ni.. rendang ayam asli tanpa inovasi.

Mcm sesuai la pulak menu ni dgn aku yang dh raya.. hehe.coincidence..

Alhamdulillah...


Monday, July 21, 2014

Blender baru

Semalam pergi Aeon Alma kt bukit mertajam. First time p situ.baru buka xsilap bulan posa ni. Wah... besarnya shopping complex ramainya oran g . nk parkingpun susah..almaklumlah shopping2 raya belaka...seminggu lagi nak raya.


Apa yg tak disangka aku jumpa blender yg kuidamkan.. apalagi rembat terus.harganya rm 131.10. Saiznya kecil...bole buat bubur wafiy..n yang ppentingnya nak buat sambal belacan yg sikit takde masalah lagi.

Saturday, July 19, 2014

Ayam masak kicap


AYam MASAK KICAP

SUMBER: my resepi


Bahan-bahan 

1/2 ekor Ayam

1 1/2 inch halia

2-3 Ulas bawang putih

1 sb jintan manis (Jintan Besar)

3-4 cili padi hijau (terpulang kepada tahap kepedasan masing2)

1/2 inch kunyit

6 sb Kicap Manis

2 sb sos tiram

2 sb sos cili

1 biji bawang holland dipotong bulat (guna yg jenis ni sbb rasa nye manis berbanding bawang bombay)

2-3 biji cili merah utk hiasan (tp optional sekiranya x cukup pedas)

minyak utk menumis

garam

gula


Cara-cara

Potong kan ayam kecil-kecil lebih kurang 2 inch)..basuh..toskan air..kemudian ketepikan.

Sediakan bahan untuk perapan.. - Satukan cili hijau, kunyit, halia, jintan & bwg putih (tumbuk , nk blend pun bole)

kemudian masukkan bahan perapan td kedalam ayam yg siap ditos td..perap kan selama 15 - 30 minit

panaskan minyak, masukkan ayam yg telah siap diperap td

kemudian masukkan kesemua bahan2 sos td.jika terlalu pekat.blh masukkan sedikit air.

Kemudian masukkan cili merah (terpulang kpd anda sama ada nk potong or nk masuk sebiji2) saya masukkan sebiji2.bila nk tmbh pedas picit je cili tu..

perasakan..garam,gula, aji (saya x pakai aji sbb sos tiram tu dh berperisa)

Last sekali..masukkan bawang yang telah dihilis bulat td..masak la sehingga layu sedikit..lepas tu blh la di angkat & di hidangkan

Resepi lain pulak kali ni......

Ni hasilnya....saya tambah daun limaupurut....eqmm.. menyelerakan..





Thursday, July 3, 2014

wafiy tak sihat

24.6-27.6 demam
27.6-30.6 ruam campak
26.6 cirit birit
2.7.14. p klinik xboleh lg cucuk 6 bln, hanta jmpa doktor pasal cirit

4.7.14.dh sihat dr cirit birit


Kesian wafiy dalam satu masa dpt  2 sakit.
Alhamdulillah 10.7 baru selesai cucuk 6 bulan.walaupun masa ni dah 7 bulan.

Pakai bedak sejuk bg hilang ruam

Wednesday, June 25, 2014

masak lemak siput sedut 15.6

for the first time and forever.....
disebabkan harith nk mkn sgt2 siput sedut ni, mama turutkan jyga....request sudah sekian lama
akhirnya.. terhasillah menu ini
disebabkan kesibukan mama dengan baby, asyik nangis je.... maka 80% kerja harith yg buat. mama cuma tunjukcara proses siput

Saturday, June 7, 2014

wafiy dapat hadiah lagi

ini hadiah dari kgkt smai, dapat masa ladap...
nak masuk 6 bulan dpt hadiah lg.....
sayang wafiy....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List