radar

Saturday, December 15, 2012

DURIAN CREPE...


He...hehe..orang buat, aku nak buat gak....jadi terciptalah durian crepe  ini...Hanyalah untukku...Semoga ku dapat memahami rasa dan rupanya....Faridah..faridah..faridah..  .(sambil nyanyi lagu FIONA....4U2C..)..Rasanya bak makan durian.sedap lagi dimakan sejuk.....

Ok la rasa dia....resipi asal ntah sape punya...tapi tabik la kat pencipta asal dia sebab buat resipi inovasi khas untuk buah durian ni..Ada kepelbagaianlah kalau nak memasak  bila musim durian tiba..
Tapi masa aku buat ni stok durian sini (perak) dah habis, sampai diimport dari kelantan baru la dapat beli...Tapi isi buahnya tak berapa best..janji boleh buat crepe..sudah..

Bila mereka dapat merasa...
.
.
 EN.bos....kata..sedappp..
Anak2...sedap gak...tapi depa makan isi dalam je..kulit depa bagi aku... haiya..

Bila aku dapat merasa...
Ok la...makan isi dan kulit...tapi tang pelipat tu tak makan habis sebab terpaksa makan 2 layer kan..tebal..tak berapa mashuk.

RESIPINYA:
SCREEN CAPTURE kat 
Olahan : Delisweetsour
Bahan-bahannya
2 sudu besar tepung pau.....xda
2 sudu besar tepung ubi kayu...4 sudu
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar tepung jagung....4 sudu
2 sudu besar tepung kentang....Xda
4 sudu besar tepung naik sendiri.....DSS pakai.tepung biasa

1 1/2 sudu besar gula castor
2 biji kuning telur....1 biji je DSS guna
1 penutup esen vanila
1/2 tin susu cair
1 sudu kecil garam
Air...ckit je letak..agak2 10ml kut...
3 sudu besar mentega yang dicairkan
1 sudu teh pewarna kuning lemon

Bahan Filling:
Isi durian yang telah dibuang biji
1 cawan fresh cream - diputar hingga kental

Cara-caranya:
  1. Maukkan semua bahan tepung dan yang lain kecuali mentega cair dan pewarna ke dalam blender. Tambahkan air sehingga kurang 1 inci untuk penuh blender.
  2. Kisar hingga rata. Simpan di dalam peti ais selama sejam. (Saya simpan dengan blender2 sekali.. )
  3. Selepas sejam, keluarkan dan masukkan mentega dan pewarna, kisar sekejap aje hingga rata.
  4. Panaskan non-stick pan menggunakan api yang paling perlahan. Masukkan adunan dan lenggangkan kuali supaya crepe tidak terlalu tebal atau terlalu nipis sehingga adunan likat dan biarkan hingga atasnya masak. Tak perlu terbalikkan. (Crepe ini adalah seperti kuih dadar/kuih ketayap yang lembut).
  5. Ulang langkah 4 hingga semua adunan tepung habis. Biarkan crepe sejuk..

ha...macam2 saiz..aku buat nipis- nipis tula jadik cam ni (pakai kuali non stick)

Penah makan tak ais krim ....apa namanya ekk..lupa la... vanila di dalam luarnya hijau camni..samakan.????
yang ni whip  krim letak ckit je, takut muak....tapi bila makan baru tau sedap bila dah campur dengan whip krim...rugi tak letak banyak. Padahal krim lebih tadi punye banyak..Harith yang bagi habis, dia pipingkan semua dalam mulut dia...

Aiskrim...gitu2

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List