radar

Sunday, January 20, 2013

mee sanggul PANTAI REMIS



Korang pernah makan tak??

Nostalgia menggamit kenangan....
teringat ketika usia aku masa tu  masih belum bersekolah....antara 5 @ 6 tahun.... masa tu aku dan famili menetap di pantai remis. Rumah ketika itu betul2 di simpang tiga- disimpang bruas,, pantai remis dan taiping..Sekarang bila nak pergi Lumut / P.Pangkor mesti lalu depan bekas tapak rumah tu...teringat kenangan manis zaman kanak2.

Mandi air telaga, berlari2an ke kebun kelapa sawit sambil nyanyi lagu Sharifah Aini (helang....?), mandi air hujan yang bertakung dalam alunan tanah pasir. Bila tiba musim buah mempelam berbuah aku dan adik beradik yang lain akan berebut buah yang jatuh dalam parit. Aroma buah yang jatuh dalam parit tu pun  aku dok teringat sampai la. Yang paling seronok berkawan dengan kambing2 (masa tu bapak bela kambing), sampai kambing tu aku buat tunggangan., bermain sendirian (main bawak bas) di bawah pokok janggus, bila menyapu sampah, time nak bakar sampah tu biji gajus tu kami bakar dan makan. bila nak  beli kopok, p kedai Pak Chaq, Bapak aku masa ni dah pencen dan selalu ulang alik ke Manong naik motor, bila petang aku akan tunggu apak balik sambil intai- intai kat gon( jalan naik bukit) kut2 dah sampai.
Tapi rumah tu dah takde semenjak aku masuk U, dengan sekali tanah tu bapak aku dah jual...maklumlah masa tu bapak aku tengah kesempitan duit. 

 Masa dok sana lah aku dapat merasa makan mi sanggul ni. Apa-apapun kenangan makan mi sanggul ni mesti teringat zaman tu....pagi2 lagi ayah aku@ mak beli pada makcik menjual .. specialnya dibungkus dalam daun pisang. Cara bungkusannya seperti  bungkus tapai kemudian diselit dengan lidi... ha.. dengan lidi tu lah aku makan sebagai pengganti sudu..aroma daun pisang menyedapkan lgi rasanya.....

Jauh pulak aku terkenang.....mee ni memang special... sebab hanya ada kt pantai remis jeee...walaupun ada versi yang makan dengan sup,,,, tpi masa tu aku hanya ingat versi tak bersup.... versi yang bersup tu org sana panggil laksa mi... pernah cuba makan di rumah teman masa raya 3@4 tahun lepas.... katanya laksa mi pangkor...

Selalunya masakan ni kakak aku yang rajin buat bila dia mai bertandang rumah aku..Aku tak penah tanya dia camna buat..So bila nak buat ni kenalah cari resipi. At last aku jumpa kat my resipi. tapi aku tak buat sup dia .hanya sambal je......jelah bukan nak buat mee laksa

MEE SANGGUL PANTAI REMIS
Sumber asal : my resipi
Olahan : Deli sweetsour

Bahan-bahan  (5-6 orang)


  • * 2 bungkus mee sanggul

  • Sambal mee:-
  • 4 cm belacan
  • 10 bawang merah
  • 8  ulas bawang putih
  • 10 tangkal cili kering.....aku masuk bberapa sudu cili kisar
  • 2 camb udang kering
  • 3 keping asam keping
  • garam n gula
sampingan :
kacang panjang (celur)

Cara-cara

  1. Sambal mee:- - kisar bawang merah, bawang putih, belacan, cili kering, udang kering - tumis bahan2 yg dikisar sampai wangi n masak - masukkan asam keping,gula n garam secukup rasa
  2. mee  dan kacang panjang dicelur sampai lembut n blhh leer dicampur bersama sambal



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List