radar

Thursday, September 27, 2012

ASAL USUL KISMIS---asal hari ni baru tau...

Hari ni nak cerita satu benda..benda ni muncul masa dok dalam keta sembang dengan abgku o,t.w kami nak p bawa anak sorang ni, harith p klinik
TMC...BILA NAK NAIK KETA ADA LA BENDA MAKAN NAK KU HANGKuT SEKALI. TAPI KALI NI NAK BAWA SNEK YANG PALING RINGKAS DAN BERKHASIAT, ie kismis...sambil mengunyap ni  la tetiba  rasa nak bertanya..  kismis ni daripada apa ek bang.....spontan je suami aku menjawab 'anggur'....haaa..ye ke? akupun dok belik kismis tu.. betul gak... aku pun tengok kismis tu dengan saiznya,...kali ni beli kismis yang besar ckit,selalunya makan kismis yang halus tak terfikirpun nak tau asal usul dia...Dalam hati aku terfikir dan terus keluar ayat ni... bukan daripada pokok kiSmis ke?   suami aku jawab balik.... buah anggur la kan?......Jawapan abg  tu dengan intonasi yang macam tu membuatkan aku rasa eh betul ke?    Selama ni tak le pulak nak teringin tau pasal benda ni....Ye la selalu makan yang kecik2 je..takde la macam rupa anggur.
 

Jadi untuk menamatkan rasa  kesangsian terhadap jawapan suami aku tu, akupun goole la....
hahahah....apasal la dah umur cam gini baru nak tau.... memang betul la dari pada anngur....heheh....bila baca dlm blog lain ada gak org senasib dengan aku.....lawak betoi...gelak tuk diri sendiri.
....hai kismis baru ku tahu asal usulmu.(sambil mengunyap)..
Bukan apa semenjak 2menjak ni baru nak menjadikan makan kismis satu amalan...sunnah nabi.. begitu juga la makan kurma...bila habis je...aku mesti beli stok baru....
terharu juga bila ada yang bercerita masa zaman depa kecik2 dulu setiap pagi ibu bagi 7 biji kismis. memang bagus ibu yang macam gini.
 
ok settle 1 kes keraguan.

1 comment:

  1. salam...sy pn ttnye2 gak sblm ni psl kismis tu..da google bru thu..:)..

    thanks 4 de info

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List