radar

Thursday, February 2, 2012

Ayam masak merah



Hari ni nak promosi resipi dari abang ipar,,,dah banyak kali buat tapi tak sempat nak snap gambar sebab tiap kali masak pasti licin terus...Gambar nipun ala-ala je tak sempat nak hias apa apa..
Selalunya pak tam akan masak pada hari kenduri kendara....lauk ni memang yum-yum...resipi turun temurun keluarga mertua..
Tapi aku buat ikut bahan yang aku ada .... nak tau resipinya??...

ayam masak merah
Resipi asal : pak tam, sg labu atas, tg Piandang,Perak (abang iparku)

Bahan-bahannya :
1 ekor ayam

Bahan Tumis : Aku agak je kuantiti bahan ni, pak tam bgtau bahan je..
5 biji Bawang merah
4 biji Putih
Halia
1 Kulit kayu manis
2 bijiBunga lawang
3 biji Cengkih
3 biji Buah pelage
Daun sup(sedikit)

Bahan (untuk dibancuh sekali)
2 cams kas-kas serbuk *.....aku tak buh pun, pakai badam je dah cukup
10 biji badam
1 camt serbuk jintan manis
1 camt serbuk jintan putih
10gram serbuk cili... aku pakai 2cams cili kisar
15gram kerisik...2 cams ........................yang ni aku tak letak
1 cams sos delmonte
4 cams sos cili rohaya
1/2 tin kecil tomato HEINZ
4 cams tomato KIMBALL
1 cams rempah serbuk kosong.....aku guna rempah serbuk adabi

asam jawa
1/4 cawan susu cair *

Ayam goring dulu 1/2 masak
Tumis bhn rempah
Masuk saun sup.Bila dah kekuningan masukkan bahan yang dibancuh....sampai naik minyak
pastu masukkan ayam....masukkan asam jawa dan susu cair...masaklah beberapa minit supaya sebati

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List