radar

Tuesday, July 22, 2014

Wafiy dh menyulur...21.7.14

Aku dah raya....selepas 7bulan 18 hari...

Alhamdulillah... anak kali ni menyusu badan(BF) lama la jgak dr anak yang lain..macam khalish dulu sampai  4 bln je. Wafiy cukup sampai 7 bulan... dia dh tak mau.. bla bg je dia mengelak .. 

Dan selama tu jugak la period aku xmai. Bila dh berhenti Bf  dlm bulan posa nii aku dh agak period akan dtg...jadi mmg betoi la.ya slps 7bulan 18 hari.. .nampaknya kna la qado puasa tahun ni 6 +1(sakit) =7 hari....

Huhu....6 hari lg je nk posa.. redho je la...

Ni lauk bbuka hari ni.. rendang ayam asli tanpa inovasi.

Mcm sesuai la pulak menu ni dgn aku yang dh raya.. hehe.coincidence..

Alhamdulillah...


Monday, July 21, 2014

Blender baru

Semalam pergi Aeon Alma kt bukit mertajam. First time p situ.baru buka xsilap bulan posa ni. Wah... besarnya shopping complex ramainya oran g . nk parkingpun susah..almaklumlah shopping2 raya belaka...seminggu lagi nak raya.


Apa yg tak disangka aku jumpa blender yg kuidamkan.. apalagi rembat terus.harganya rm 131.10. Saiznya kecil...bole buat bubur wafiy..n yang ppentingnya nak buat sambal belacan yg sikit takde masalah lagi.

Saturday, July 19, 2014

Ayam masak kicap


AYam MASAK KICAP

SUMBER: my resepi


Bahan-bahan 

1/2 ekor Ayam

1 1/2 inch halia

2-3 Ulas bawang putih

1 sb jintan manis (Jintan Besar)

3-4 cili padi hijau (terpulang kepada tahap kepedasan masing2)

1/2 inch kunyit

6 sb Kicap Manis

2 sb sos tiram

2 sb sos cili

1 biji bawang holland dipotong bulat (guna yg jenis ni sbb rasa nye manis berbanding bawang bombay)

2-3 biji cili merah utk hiasan (tp optional sekiranya x cukup pedas)

minyak utk menumis

garam

gula


Cara-cara

Potong kan ayam kecil-kecil lebih kurang 2 inch)..basuh..toskan air..kemudian ketepikan.

Sediakan bahan untuk perapan.. - Satukan cili hijau, kunyit, halia, jintan & bwg putih (tumbuk , nk blend pun bole)

kemudian masukkan bahan perapan td kedalam ayam yg siap ditos td..perap kan selama 15 - 30 minit

panaskan minyak, masukkan ayam yg telah siap diperap td

kemudian masukkan kesemua bahan2 sos td.jika terlalu pekat.blh masukkan sedikit air.

Kemudian masukkan cili merah (terpulang kpd anda sama ada nk potong or nk masuk sebiji2) saya masukkan sebiji2.bila nk tmbh pedas picit je cili tu..

perasakan..garam,gula, aji (saya x pakai aji sbb sos tiram tu dh berperisa)

Last sekali..masukkan bawang yang telah dihilis bulat td..masak la sehingga layu sedikit..lepas tu blh la di angkat & di hidangkan

Resepi lain pulak kali ni......

Ni hasilnya....saya tambah daun limaupurut....eqmm.. menyelerakan..





Thursday, July 3, 2014

wafiy tak sihat

24.6-27.6 demam
27.6-30.6 ruam campak
26.6 cirit birit
2.7.14. p klinik xboleh lg cucuk 6 bln, hanta jmpa doktor pasal cirit

4.7.14.dh sihat dr cirit birit


Kesian wafiy dalam satu masa dpt  2 sakit.
Alhamdulillah 10.7 baru selesai cucuk 6 bulan.walaupun masa ni dah 7 bulan.

Pakai bedak sejuk bg hilang ruam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List