radar

Thursday, May 29, 2014

Saturday, May 24, 2014

SUNGKAI- kenangan manis hari ini vs kenangan silam

kalau tidak kerana tugas,xkan aku sampai ke sungkai...
maka di sinilah terciptanya kenangan yang manis buatku apabila pasukan memasak yang aku latih telah merangkul 2 pingat emas  sekaligus melayakkan kami ke peringlat kebangsaan dalam pertandingan memasak Maggi.
ALHAMDULILAH, Syukur doaku telah dimakbulkan....

dalam doa berlapik,aku mohon agar tuhan berikan kejayaan kepada kami sesuai dengan segala usaha yang telah kami lakukan ( namun dalam hati mengharapkan gelaran johan itu),
ya Allah itu maha mendengar....Dia memberikan apa yang aku hajati....syukur...syukur padaMu tuhan. tak terlintas difikiran sebelum ini untuk pergi ke tahap itu, tapi aku yakin dengan usaha yang bersungguh-sungguhdisamping bertawakkal kepadaNya, kejayaan itu pasti datang...

sebenarnya pada permulaan, aku nak berehat sahaja tshun ini, ttp tiba2 nama jurulatih telah dipaparkan di kaunter pejabat...dalam hati, hai kena masuk jugak.....permulaan tzhun ini aku rasa cukup tercabar dengan aktiviti sekolah apa tidaknya baru habis pantang bersalin, tahu je la kemampuan fizikal badan ibu yang lepas pantang dan menyusukan anak dengan tidak cukup tidur dan rehatnya....tiba2  terus bertugas untuk latihan sukan dalam keadaan cuaca musim kemarau...letihnya badan tak terkira.sehinggalah masuk bulan 4 dengan pelbagai aktiviti padat di sekolah, aku dijemput menghadiri mesyuarat pertandingan ini. akhirnya aku mengambil keputusan menyertainya dengan niat ' janji masuk'. resepinyapun aku dah tangkap muat.....yg tak menarik langsung....
akhirnya pada minggu latihan, pelajar pun dah hadir pada hari pertama untuk menyediakan backdrop pertandingan.. tiba2 pulang ke rumah aku merasakan alangkah tak patutnya membuat kerja  sekadar cincai2. Akupun membelek buku resepi yang ada di rumah dan kebetulan terjumpa resepi yang unik bagi aku dan aku cuba membuat inovasi pada resepi tersebut dengan kombinasi resepi pertama.aku mencuba memasak di rumah. hasilnya aku amat puas hati. begitu jugalah resepi lain melalui proses pengubahsuaian sehingga mencapai tahap 'sedap' di tekakku. sebenarnya beginilah saban tahun. pertandingan ini bukan hanya memperlihatkan hasil akhir tetapi proses yang perlu dilalui oleh guru yang bukan sahaja melibatkan perahan idea,tenaga,masa dalam penyediaan resepi,  kertas kerja dan dokumen pertandingan serta waktu untuk melatih pelajar malah perlu ada pengorbanan guru dalam mengeluarkan perbelanjaan pendahuluan membeli bahan masakan dan perhiasan.

 namun itu bukanlah alasan. ini sebenarnya adalah sebahagian daripada warna warni perjalanan kerjayaku sebagai seorang guru... walaupun letih...ianya tetap menyeronokkan, apatah lagi kalau menang....oiiiiii... puashati...hehehe... tunggu ye sampai peringkat kebangsaan.....

inilah sebahaguan gambar kenangan bila aku kembali semula ke tempat aku dibesarkan... agak lebih kurang 34 tahun yabg lalu..... 
aku dibawa oleh seorang teman yang sama2 ke pertandingan ini (dia orng sungkai), ke berek polis kediaman aku dulu.. 
suasana waktu malam (11 makam ), ketika sampai ke situ kedengaran bunyi keretapi seolah ,enyambut kedatanganku, menguatkan lagi ingatanku ke zaman kanak2 dahulu

malam nostalgia itu,memori datang bertubi2 seiring bunyi keretapi yang menghampiri kawasan itu. masakan tidak ketika usia 4 tahun aku sedar kawasan itu dekat dengan landasan keretapi...
nostalgia....sungguh..


itu rumah aku, pintu no 2 dari kiri

Wednesday, May 7, 2014

Ha...kena p mesyuarat?

kejutan apakah ini?..di kala petang ahad itu. tiba2 je dimaklumkan esok kna p mesy..kat batang padang? fuh...dah lama  x drive jauh2 ni... kul 9 plak stat....mmg stress...namun pelan2 aku cuba meng'cool'kan diri.. ya.. berjaya cool..akhirnya aku p bersama k.pah dan tiba kul 9.30 di ppd batang badang d tapah... sebelum sesat 1/2 jam akibat pakai google plan...

dapat la cenderahati milo dr maggi

khalish 3 tahun dah....

sayan
sayang mama khalish dah 3 tahun...


tapi saat ini masih lagi xmau makan nasi....klu makan pun sesuap dua..pastu main je ngan nasi tu....benda lainpun makan ckit2 je
...kalau coklat tu boleh la....klu terbagi lebihpun dia p buang.....huhu kahalish bila la nak pandai makan ni....
kira maintain tembam ni dengan minum susu je, tapi waktu dia tdur la, klu jaga , alamat sampai sejuk susu tu x minum2...
last2 abg irfan yang minum.
tetap setia dgn ba dia.....

ni lepas makan nasi lemak ramai2 dgn abg kakak kat rumah baru..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List