radar

Sunday, June 20, 2010

SPAGHETTI BOLOGNAISE


inilah spaghettiku yang tidak berhias dan tak berkeju....
xde kejupun takpe...sodap jer..

Bahan - bahan

500g spaghetti.
Air untuk merebus ,
garam secukup rasa.

Untuk Kuahnya.

2 sudu besar minyak kelapa sawit / zaitun.
1 ulas bawang besar kuning Holland. (dicincang)
1 labu bawang puth.(dicincang)
1/2 sudu kecil Italain herbs*.pakai oregano je....
250 gram / lebih daging ayam...didadu
450-500g tomato puree.
Air secukupnya.
sedikit tepung jagung
2 biji tomato ranum merah.(dipotong kuib)
Keju Cheddar/ Mozarella. (di parut atau dicincang)
Bebola daging/ayam.

Cara:
1) Rebus Spaghetti dengan air + sedikit garam.
2) Baca dengan teliti peraturan merebus spaghetti.
3) Kacau sekali-sekala.
4) Masa merebus 8- 10.(lihat masa pada bungkusan spaghetti.)
5) Apabila sudah lembut tapi masih kenyal, toskan.

Tips:Ada 2 cara supaya spaghetti tak melekat-lekat.

1) Selepas tos, tuang sedikit minyak dan gaul dengan spaghetti. atau
2)Toskan dibawah air yang mengalir sehinga tidak melekat.

Kuah:
1. Panaskan minyak dalam periuk.
2. Tumis bawang hingga naik bau. Tambahkan bawang putih dan Italian herbs.
3. Tumis hingga naik bau. Tambah ayam. -
4. Masak hingga separuh masak.Tambah tomato puree. Didihkan. Tambah air.
5. Kacau hingga sebati. Biar mendidih.masukkan tepung jagung. Campurkan buah tomato.
6. tambah bebola daging .
7. Hidangkan Spaghetti dalam pinggan.
8. Sendukkan kuah tomato tadi panas-panas.
9. Tabur keju di atasnya.Hias dengan daun parsley kalau ada.

Monday, June 14, 2010

KRIM MENTEGA



kek cawan ni menggunakan krim mentega..
macammnana nak buat krim mentega?
senang jer....jom tengok...

KRIM MENTEGA 1


1. 250g mentega....putar hingga putih
2. 100g gula pasir
3. 100g air

2&3 dimasak hingga larut dan sejukkan dan masukkan ke dalam 1

4. 100g susu cair (sejuk)....masukkan akhir sekali..dalam adunan...siap.
5. bahagikan adunan kepada beberapa warna yang disukai...

Pulut Kuning

Sesekali makan pulut kuning ni memang terasa enaknya....biasanya pulut dimasak apabila ada majlis yang istimewa...tapi tak boleh dimakan banyak2...cukup sekadar dapat makan sepinggan kecil...sudah memadai...jom tengok resipi sempoi ni...pulut kuning/nasi kunyit..



Bahan-bahan
180g beras pulut (direndam semalaman dgn 1 camb serbuk kunyit dan 1 kpg asam gelugur)
250ml santan pekat + 1/2 camt garam
2 helai daun pandan

Cara :
1. basuh pulut yang telah direndam.tuskan
2. masukkan pulut ke dalam loyang pengukus dan kukus selama 5 minit
3. masukkan santan dan daun pandan dan kacau rata. kukus lagi selama 20-25 minit hingga pulut masak. karih sekali sekala.
4. keluarkan pulut dan daun pandan. tekan pulut dalam acuan agar2.
5. hidangkan bersama rendang....

Saturday, June 12, 2010

RENDANG AYAM



N3 kali ni resipinya ...semua orang dh taukan....so, saya bg ala-ala jelah ye...sebab bila masak saya agak2jer...janji sodap....

bahan2
600g ayam
cili kisar
bawang merah
halia
bawang putih
100ml pati santan
4 batang serai
minyak untuk menumis
sehelai daun kunyit
2 sudu kerisik
daun limau purut..
garam dan gula..secukup rasa

Thursday, June 10, 2010

KEK SPAN HARIJADI


Kek ni special untuk irfan dan harith.....selamat hari lahir sayang mama


BAHAN KEK
150g tepung superfine
150g gula castor
5 biji telur (dipukul)
100g mentega cair

1. Alas dan lenserkan acuan kek
2. Panaskan ketuhar pada suhu 160C
3. Ayak tepung
4. Putar telur dan gula hingga kembang
5. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil dikaupbalikkan perlahan-lahan
6. Masukkan mentega cair dlm adunan dan kacau hingga sebati
7.Tuang adunan ke dalam acuan.Masukkan ke dalam ketuhar selama 45 minit.

Topping- Coklat cair + krim mentega

Wednesday, June 9, 2010

SELAMAT HARI LAHIR HARITH DAN IRFAN




kek ni utk kawan-kawan



hidangan pulut dan rendang untuk si kecil

Tuesday, June 8, 2010

Agar-agar santan bersusu


Resepi ni diambil dr http://tiffinbiru.blogspot.com/ blog CMG tapi telah diubah sikit mengikut keperluan bahan yang sedia ada...jgn mare ye CMG

BAHAN-BAHANNYA :-)
45 g agar2 tali, kerat dan rendam dengan 1.5 liter air selama 15 minit
Lebih kurang 3 mangkuk air (mangkuk muatan penuh agar2 tali yg tlh direndam)
100 g gula Melaka, potong kecil
3/4 cawan gula pasir
2 helai daun pandan, disimpul
1/4 pewarna coklat (jika suka)-tak guna pun
500 ml pati santan*
......santan tak cukup..so aku gantikan 100ml santan + 400ml susu cair
1 biji telur*
1 camca teh esen vanilla*
Secubit garam*(*disatukan dan pukul rata dengan whisk)

CARA MEMBUATNYA :-)
1. Jerang agar2 bersama daun pandan, gula melaka dan gula pasir hingga agar2 larut. Tapis bancuhan ke dalam periuk lain. Biar mendidih.
2. Masukkan bancuhan santan tadi dan masak hingga mendidih dan kelihatan seakan berbiji2. Matikan api dan tuang dalam bekas yang sesuai. Biarkan sejuk dan betul2 keras sebelum dipotong. Lagi sedap kalau dihidangkan sejuk.....

Sunday, June 6, 2010

Daging Dendeng

Resipi kali sebenarnya dah lama dibuat.....dah terperam lama...hari ni bru nak keluarkan...Resipi ni diambil dari seorang rakan,Pn Latipah Meor...
Masakan ni boleh tahan lama..agak2 seminggu la camtu...so resipi ni sesuai untuk wanita bekerja yang sentiasa busy....sebab..sekali dimasak boleh dimakan berhari2...hehehe...



Bahan-bahan
1kg daging pejal-rebus,hiris nipis
600gm bawang merah-buat bawang goring,tinggalkan beberapa ulas untuk dikisar dgn cili
10 batang serai-hiris nipis dan goring
Cili kering (ikut pedas)
Cara membuat:
• Daging direbus hingga lembut,kemudian hiris nipis.
• goreng daging hingga garing.
• tumbuk sampai pecah. ketepikan.
• kisar cili dan bawang merah.
• tumis bahan kisar sehingga pecah minyak
• masukkan daging. Gaul dan biar sehingga kering
• masukkan bawang goring dan serai….

Saturday, June 5, 2010

Nasi Pilau






Bahan-bahan

200g cawan beras
175ml air
50ml susu sejat Ideal NESTLE
2 camb minyak sapi
1 biji bawang besar}dadu
2 ulas bawang merah}kisar
1 ulas bawang putih} dikisar
½ kiub ayam maggi
4 camb perencah nasi goreng Maggi
1 biji Bunga lawang
1 keping Kulit kayu manis
2 kuntum bunga cengkih
1 biji buah pelaga
2 biji lada hitam
Sedikit serbuk kunyit

Hiasan
5g kismis
10g kepingan badam
Lobak merah

1. Basuh beras, tus dan ketepikan
2. Sediakan pengukus dan didihkan air
3. Panaskan s edikit minyak sapi, tumiskan bawang merah, bawang putih, bunga lawang, bunga cengkih dan kulit kayu manis sehingga naik aroma.
4. Masukkan perencah nasi kandar Maggi dan tambahkan sedikit air .
5. Masukkan kiub ayam Maggi . Kemudian masukkan beras dan serbuk kunyit. Kacau seketika dan tutup api.
6. Masukkan beras ke dalam Loyang dan masukkan cecair. Kukus hingga ¾ masak
7. Dengan api yang kecil,cairkan mentega di dalam kuali dan goreng kismis selama seminit. Angkat dan ketepikan.Goreng pula kepingan badam sehingga kekuningan .angkat dan ketepikan.
8. Taburkan kismis dan badam dan parutan lobak ke atas nasi yang telah ¾ masak.
9. masukkan nasi ke dalam ketupat yang telah dianyam..dan kukus semula..

Thursday, June 3, 2010

Sayur bungkus Gong Xi (menggoreng tohor)

Ini N3 yang lama.tapi masa tu dibuat 4 in 1..saja dikeluarkan semula...untuk menjadikannya 1 by 1....




Bahan-bahannya:

70gm bunga kobis
70gm brokoli
1 batang lobak merah
4 biji cendawan butang
4 biji sengkuang cina
20gm cendawan telinga tikus
1 camt secukup rasa
1 keping fucuk- rendam hingga kembang

Bahan-bahan perisa
100ml air
2 sudu besar sos tiram Maggi
1 camt secukup rasa
½ mangkuk air pati ayam Maggi
1 camt tepung jagung
50g sayur pak choy


Cara menyediakannya:

1. Panaskan 1 sudu besar minyak di dalam kuali dan masukkan kesemua jenis sayur kecuali fucuk.
2.masukkan bahan perisa . Angkat dan ketepikan.
3. fucuk dilap kering kemudian dibentangkan didalam mangkuk.Masukkan sayur yang digoreng dan bungkus hingga kemas kemudian kukus selama 10 minit.
4. alihkan bungkusan sayur ke dalam pinggan kemudian potong menyilang di bahagian atas sebelum dilipatkan keempat-empat penjurunya ke atas.
5. sediakan air rebusan pati ayam hingga mendidih dan masukkan bhan perisa dan tepung jagung yang sudah dibancuh dengan sedikit air. Masukkan sayur pak choy .Bila kuah menjadi pekat tuang ke atas sayur dan hidang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List